본문 바로가기

Writing/prologue

2000 .06 "Drawing Cherished Time and Attachment" by Keum-ok Won

"Drawing Cherished Time and Attachment"

 

Keum-ok Won

Completed the course of internship at Sungkok Museum,

Graduate School of Arts at Chungang University

 

   The fragrance, tenderness and hallucinating feeling the word 'love' gives to us...  Shall there be any other power of mystery and strength like this?

   Highly civilized age of today, which has grown rapidly, forces us to bustle about and to go without thinking.  The situation, replacing 'being not speedy' with 'falling behind', and 'seriousness' with 'bigotry', has made the feeling of love decolored and degraded as a trifle amusement.  While anything that doesn't answer the economical purpose is considered nearly worthless, Jieh Kim wants to talk about the immaculate meaning of what the Creator had given to the mankind in the beginning -- the discourse and act of love.

   As Jieh says according to the bible that "God, with his careful concern, made woman beside man for He felt sorry for the creature's being alone," she sees it the most beautiful and sparkling gift given to humans that one loves another.  Trying to express the language of love in her works, she is to recover the lyricism of love.  Her works come up with warmth and comfort as if when we put our hands into some warm place.  The warmth spreads into us through the end of our fingers and finally forms comfort.

   In most of her recent works, we find a man in a simple white shirt and a woman with peach-colored skin in a rather gay clothes in their own space of coziness.  With the purity and cleanness the white color symbolizes, she expresses a happy and rather shy woman, who steps forward in completing the love.  Two of them face each other, with neither of them remaining passive.  Jieh invites us to become the protagonists of her works by presenting not only very private but common and probable spaces where sunlight sometimes slides into, blind or curtain is drawn over a window, and fluffy pillows and beds are in.  Moreover, not describing any specific countenance, she suggests the audience to experience the dreamy happiness of the couple in her pictures.  Throughout her works she leaves some spaces for the ones who appreciate them, and creates the time of absorption.

   Splendid and decorative surroundings are put with blank space of achromatic color, which is particularly seen in the Oriental painting.  This engenders variety to create liveliness and esthetic effect, and results in the dream for the sweet hour with lingering suggestions.  Her works might be easily treated in a popular vein of degraded era, but they go beyond that, or rather, give us refreshing and delightful warmth.  This effect seems to be enabled by the purity she seeks to realize and express in her drawings.

   Jieh wants to be 'light'.  She doesn't want her audience laden with difficult meanings or expressions.  Any implicit or suggestive things are not compelled by her.  She just wants us to put our eyes on the situation of a certain moment, that she has caught as if in a still picture, and to listen to the mysterious conversation in the work.  She says that she fully agrees with Henri Matisse in his longing for the balance, purity and calmness that comfort and ease the audience; and that she is gratified if the one who meets her work could feel comfort.  Here lies the goal she seeks to achieve concerned with her audience.

   In her works, love is attachment and waiting.  Therefore it is expressed as a flutter on the verge of a beginning, and that feeling tells us that love exists in purity, the snowfield on which no one has stepped yet.

 

 

그리운 시간, 그리움 그리기

-2000년‘미술 그 주술적 힘’ 전시에 부쳐 원 금옥 (독립 큐레이터)

 

‘사람’이란 말이 주는 향기로움, 부드러움, 그리고 몽환적인 느낌... 이처럼 신비롭고 강한 힘이 또 존재할까?

버튼 하나로 모든 것을 해결할 수 있을 만큼 급속하게 발전한 현대문명은 우리에게 속도를 강요하고, 생각을 벗어버리게 한다. 빠르지 않으면 뒤쳐짐으로, 진지하면 고루함이 되는 상황들은 사랑이란 감정조차 빛을 잃은 채 가벼운 유희로 전락하게 했다. 무엇이든 ‘상품성’을 지향하는 경제 논리에 맞지 않으면 가치 부재선고를 받게 되는 지금, 김지애는 사랑의 담론과 행위가 지독히 세속적이고 저급화되어가는 현시대에 태초의 창조주가 인간에게 주었던 그 순백의 의미를 다시 말하고 싶어 한다.

‘가장 마지막 날에 지음 당한 남자, 그리고 그 독처함이 안타까워 여자를 만들어준 신의 배려’ 라는 성서의 내용을 인용한 작가ㅡ이 말처럼 사람이 사람을 사랑한다는 것, 그리고 행위로 이어지는 사랑의 언어들이 인간에게 내려진 가장 아름답고 빛나는 선물임을 그림에 담아 사라의 서정성을 회복하려 하고 있다.

김지애의 그림은 따뜻함으로 다가오고, 편안함으로 느껴진다. 마치 아랫목에 들이민 손끝으로 따뜻함이 전해져 그 온기가 퍼지고, 비로소 포근함 안으로 들어가 편안해지는 것처럼...

김지애의 그림엔 늘 하얀 셔츠의 남자와 그에 비해 약간은 화려한 듯한 의상에 복숭아 빛 피부의 여자가 등장한다. 그리고 그들만의 아담한 공간까지 빼놓지 않는다. 그것은 하얀색이 주는 순수함과 깨끗함으로 상징성을 부여 하고 그 사랑의 완성에 한 걸음 물러선 입장이 아닌, 동등한 입장에서의 수줍지만 행복한 여자를 표현하는 것이다. 거기에, 간혹 들어오는 햇살, 블라인드나 커튼이 드리워져 있는 창, 폭신한 베개, 침대... 우리가 늘 만나게 되는 일상적인 것들의 표현으로 지극히 사적이지만 누구에게나 있음직한 공간임을 관람객들에게 느끼게 함으로써, 그림속의 주인공으로 초대한다. 더 나아가 어떤 표정도 정해지지 않은 남자와 여자의 형상에 관람자가 그들이 되어 행복한 꿈꿔 보기를 권유하기도 한다. 김지애는 작품 전체에 걸쳐 보는 이의 자리를 만들어 두고 몰입의 시간을 끌어낸다.

화려하고 장식적인 배경과 동양회화에서나 볼 수 있는 무채의 여백... 다양한 색상이 주는 생동감, 움직임, 아름다움 등은 달콤한 시간에 대한 꿈과 황상을 갖게 하고, 계속되는 여운을 무한대의 빈 공간에 자유롭게 채색하게 한다.

자칫, 이 시대의 호란함과 맥을 같이해 통속적 측면으로 보여 질 수 도 있는 작품들이 오히려 관람객들에게 경쾌하고 따듯하게 다가오는 것은 작가가 담아내려고 하는 순수성의 발현에 기인 한다고 할 수 있다.

작가는 가볍기를 원한다. 애써 어려운 의미강요나 표현으로 부담스럽게 하고 싶지 않은 것이다. 또 작품 이면의 어떤 곳까지 생각하기를 바라지 않는다. 스틸사진처럼 포착된 한 순가에 관람객의 시선이 닿아 있기를 원하고 그 신비로운 대화를 듣기 원한다.

‘내가 꿈꾸는 것은 사람을 불안케 한다든지 마음을 무겁게 하는 따위의 주제를 갖지 않는다. 균형과 순수함과 고요함의 예술, 모든 노동자들에게도 하나의 진정제와 같은 예술, 그 육체적인 피로를 풀어주는 것이 편안한 안락의자라고 한다면 예술은 바로 그 안락의자에 해당할만한 것이다.’

마티스의 이 사상을 동경한다고 말하는 김지애는 그저 자신의 그림 안에서 편안함을 느끼면 그것으로 만족한다고 얘기한다. 작가는 관람객에게 주고 싶어 하는 궁극의 목적이 여기에 있는 것이다.

그녀의 작품 속에 사람은 그리움이고 기다림이다. 그래서 이제 막 시작되려는 설레임으로 그려진다. 그리고 그 설레임이 우리에게 사랑의 순백의 모습으로 존재한다고 밀하고 있다. 아무도 다녀가지 않은 희디흰 설원처럼.